خواص و فواید نور خورشید برای بدن و درمان انواع بیماری‌ها
نور خورشید منبع تولید ویتامین D در بدن انسان می باشد بنابراین آفتاب و وجود ویتامین دی در بدن فواید و مزایای بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد.

فواید نور خورشید برای سلامتی

امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید اثرات مثبت و منفی بر سلامتی دارد. با اینکه اشعه های ماورای بنفش عامل بروز برخی بیماری های پوستی است، اما در درمان برخی بیماری ها نیز موثر است.فواید نور خورشید:

فقط برای یک لحظه، چیزی را که در مورد نور خورشید، سرطان پوست و اشعه ماورا بنفش مضر می دانید را فراموش کنید ؛ بهار در راه است و قبل از اینکه ما بفهمیم تابستان خواهد آمد و این به این معنی است که روزهای گرم و آفتابی در راه هستند.

تاثیر نور خورشید بر سلامت بدن

وقتی نور طبیعی خورشید به پوست می رسد، تولید ویتامین D را تحریک می کند و همانطور که در مطلب خواص ویتامین دی در بخش سلامت تودی بیمه خواندید ویتامین D نیز به عنوان “ویتامین خورشید” شناخته می شود و یک جز حیاتی برای سلامت کلی است؛ از التهاب جلوگیری می کند، فشار خون بالا را کاهش می دهد، به ماهیچه ها کمک می کند، عملکرد مغز را بهبود می بخشد و حتی ممکن است از سرطان جلوگیری کند و سطح پایین ویتامین D می تواند موجب بیماری های قلبی، سرطان پروستات و جنون شود.

بدن شما قرار است در برابر آفتاب باشد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول روز برای سلامتی بسیار مهم است (نور خورشید ماه اردیبهشت سلامت قلب را بهبود می بخشد). به شما توصیه می شود که روزانه حداقل 10 تا 15 دقیقه زیر نور خورشید باشید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید تاثیر زیادی بر افسردگی، اختلال عاطفی فصلی و کیفیت خواب دارد.

اضافه کردن کمی نور خورشید به زندگی می تواند حتی کاهش وزن را افزایش دهد.ماه های گرم اجازه فعالیت های فضای باز لذت بخش را می دهد. پیاده روی کنید، یک ورزش جدید انجام دهید، دور محله تان دوچرخه سواری کنید و یا حتی یک سفر کمپینگ برنامه ریزی کنید. شما شگفت زده خواهید شد از اینکه ببینید کمی در بودن فضای باز چقدر برای سلامتی تان مفید است.

متاسفانه دیابت در بین افراد در این سال ها افزایش پیدا کرده است. ویتامین D نقش بزرگی در تولید انسولین ایفا می کند و مطالعات یک ارتباط مثبت بین مقاومت انسولین و کمبود ویتامین D را نشان داده اند. آن ها توضیح می دهند:” بسیاری از مطالعات مربوط به ویتامین D برای افراد در معرض خطر دیابت، بهبودهای قابل توجهی در سطوح گلوکز ، تولید انسولین، مقاومت انسولین و کنترل A1c (نشانگر سطح طولانی قند خون) نشان داده اند.”

نور خورشید چه فوایدی برای سلامت بدن ما دارد؟

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2:

ثابت شده است که نور خورشید سیستم ایمنی شما و ویتامین های D و سلول های T را تحریک می کند که منجر به افزایش ایمنی بدن می شوند. محققین می گویند:” ما بر انرژی خورشیدی تکیه می کنیم تا بدن مان را قادر سازیم تا عفونت ها و بیماری ها را دفع کنند.”

جلوگیری از کمبود ویتامین D:

ویتامین D نیز به عنوان “ویتامین آفتاب” شناخته می شود، بنا بر این تحقیق، تقریباً 50 درصد از جمعیت جهان “کمبود ویتامین D” دارند. حدود 1 میلیارد نفر در سراسر جهان، از بین نژادهای گوناگون و گروه های سنی مختلف، دارای کمبود ویتامین D هستند، بنابراین قرار گرفتن در معرض نور خورشید مهم است.

افزایش میل جنسی و مشکلات قاعدگی

برای تقویت میل جنسی در زنان و مردان توصیه می شود پشت و قفسه ی سینه در معرض نور خورشید قرار گیرد چراکه این روش راه خوبی برای افزایش هورمون های جنسی است. فایده ی دیگر نور خورشید کاهش علائم پیش از قاعدگی است که آنگونه که در بخش سلامت تودی بیمه می خوانید با قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی از جمله افسردگی، نوسانات خلقی، ناراحتی جسمانی، عقب نشینی از جمع و تحریک پذیری کمک کرد.

کاهش ریسک سرطان:

پزشکان از نقطه نظر علمی توضیح می دهند که “بودن زیر خورشید در بهار ممکن است برای مردان بهتر باشد” آنها از نقطه نظر علمی توضیح می دهند که ویتامین D خطر بسیاری از اشکال سرطان را کاهش داده و میزان بقا را زمانی که سرطان به یک مرحله قابل شناسایی می رسد، افزایش می دهد.

بهبود حالت روحی:

یک روز بد داشتید؟ بیرون بروید! نور خورشید میزان سروتونین را افزایش می دهد که به تقویت احساسات خوشحالی کمک می کند. به شما توصیه می شود که نور خورشید را برای 10 تا 15 دقیقه در روز دریافت کنید.

کاهش فشار خون:

فشار خون بالا بسیار خطرناک است، مهم است که به یاد بگیرید تا فشار خونتان را چگونه کاهش دهید. یکی از آن ها قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. تحقیقات نشان داده اند که اکسید نیتریک در لایه بالایی پوست به نور خورشید واکنش می دهد که باعث می شود رگ های خونی به هنگام حرکت اکسید به درون جریان خون گسترش پیدا کنند. این، منجر به فشار خون پایین تر می شود.

کاهش وزن:

کمبود نور خورشید می تواند منجر به افسردگی شود که می تواند بر اشتها شما نیز تاثیر بگذارد. گرسنگی را بخشی از مغز شما به نام هیپوتالاموس کنترل می کند (با سروتونین کار می کند و به تسکین گرسنگی کمک می کند).

عدم دریافت نور خورشید باعث کاهش سطح سروتونین می شود، که می تواند منجر به عدم احساس سیر بودن شود. بنابراین قرار گرفتن در معرض نور خورشید به شما در کنترل اشتها کمک خواهد کرد. نور خورشید سطح فعالیت شما را افزایش می دهد. زیرا هوا گرم تر می شود، فعالیت های فضای باز بیشتری برای شرکت در آنها وجود دارد.

بهبود خواب:

تحقیقات نشان می دهند که نور خورشید صبح با خواب و سلامت بهتر مرتبط است. گرفتن کم نور صبحگاهی می تواند باعث شود که خوابیدن و بیدار شدن برایتان سخت شود.

نشانه های آلزایمر:

تحقیقات نشان داده است بیماران آلزایمری که در معرض نور خورشید قرار می گیرند، نشانه های کم تری از افسردگی، اضطراب و بیداری شبانه را دارند.

سلامتی بهتر استخوان:

همانطور که می دانیم، ویتامین D بدن ما را تغذیه می کند. اما چیزی که بسیاری از ماها نمی دانیم این است که ویتامین D در واقع به بدن کمک می کند تا کلسیم را جذب کند. پس منجر به استخوان های قوی و سالم می شود.

درمان اختلال پوستی:

نور خورشید در واقع می تواند با جذب سلول های ایمنی به سطح پوست قادر به مبارزه با بیماری های پوستی باشد. ثابت شده است که در معرض اشعه UV بودن برای درمان جوش ها، آکنه و پسوریازیس مفید است.

بهبود سلامت چشم:

برخلاف آنچه بسیاری از مردم بر این باورند که نور خورشید دشمن چشم های ما است. ویتامین D با بهبود بینایی و پیری چشم مرتبط است. براساس این تحقیق، ” اثر نور خورشید نه تنها مفید است بلکه اثر شفابخشی بر چشم ها نیز دارد.”

بهبود عملکرد مغز:

نور خورشید به طور مستقیم بر غده پینه آل تاثیر دارد. این، غده ای است که ملاتونین را تولید می کند؛ یک آنتی اکسیدان قوی که برای کیفیت خواب مهم است و به جلوگیری از افسردگی کمک می کند. بنابراین بیرون بروید تا بتوانید یک خواب خوب شبانه داشته باشید و برای عملکرد درست مغز بسیار مهم است.

درمان افسردگی:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید با افزایش سطح میزان عامل ضد افسردگی طبیعی در مغز ارتباط دارد. مغز در روزهای آفتابی بیش از روزهای تاریک تر، سروتونین تولید می کند. بنابراین، افرادی که افسردگی دارند، اگر زمانی را در آفتاب بگذرانند ممکن است علائم کمتری داشته باشند.

اختلال عاطفی فصلی:

محققین معتقدند که اختلال عاطفی فصلی با کمبود نور خورشید ارتباط دارد. این، نوعی افسردگی است که با تغییر فصول برانگیخته می شود. نبودن در معرض نور خورشید، می تواند سطح سروتونین یک فرد را پایین بیاورد. سطوح پایین سروتونین مرتبط با خطر بالاتر اختلال عاطفی فصلی (SAD) است.

نور خورشید به افزایش ترشح سروتونین در مغز کمک می‌کند. سروتونین باعث می‌شود پرانرژی‌تر، آرام‌تر، مثبت‌اندیش‌تر و متمرکزتر شویم. گاهی پزشکان انواع اختلالات فصلی یا دیگر انواع افسردگی ناشی از سطح پایین سروتونین را با توصیه به دریافت نور طبیعی یا مصنوعی درمان می‌کنند.


حتما بخوانید: خواص برنج قهوه ای؛ ۱۴ فایده‌‌ای که این خوراکی برای سلامتی دارد


فواید درمانی نور آفتاب چیست؟

علاوه بر درمان برخی عارضه‌های پوستی، نور پالایش‌شدۀ خورشید برای درمان زردی نیز استفاده می‌شود. این بیماری بیشتر در نوزادان تازه‌متولد‌شده دیده می‌شود. زردی نوزادان ناشی از افزایش سطح بیلیروبین در خون است که باعث می‌شود پوست نوزاد به زردی بگراید. دریافت نور خورشید از پشت پنجره (برای پالایش پرتوهای آسیب‌زا) می‌تواند به کاهش بیلی‌روبین کمک کند. حواس‌تان باشد که نوزاد تازه‌متولد‌شده را هرگز در معرض تابش مستقیم خورشید قرار ندهید.

چطور از پوست در برابر آفتاب مراقبت کنیم؟

دانشمندان معتقدند ۳ نوع رایج سرطان پوست (ملانوما، سرطان سلول پایه یا کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگ‌فرشی) تا اندازهٔ زیادی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در مدت طولانی هستند. بنابراین اگر قرار است بیش از ۱۵ دقیقه در معرض نور آفتاب باشید، حتما از بهترین کرم ضد‌ آفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید. باوجودِاین، به‌طور کلی، دریافت منظم و اندک پرتو فرابنفش ممکن است در کاهش نشانه‌های برخی عارضه‌های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و پیسی یا ویتیلیگو مؤثر باشد.

باید‌ها و نباید‌های قرار گرفتن در مقابل آفتاب چیست؟

۱. از چشم‌ها محافظت کنید

اگر مدت طولانی در فضای باز هستید، برای مراقبت از چشم از کلاه آفتاب‌گیر و عینک آفتابی برای دفع پرتو فرابنفش استفاده کنید. خورشید در هر زمان از سال می‌تواند به چشم آسیب برساند. این را هم بدانید که پرتوهای خورشید از ابرها عبور می‌کنند. فراموش نکنید بچه‌ها هم باید به‌شکلی مشابه از چشم‌هایشان مراقبت کنند.


حتما بخوانید: علائم بیماری آلزایمر و راه های پیشگیری و درمان آلزایمر


۲. ضدآفتاب استفاده کنید

کرم با اس‌. پی‌. اف ۱۵ یا بیشتر بهترین تأثیر را دارد. ضد‌آفتابی که دامنهٔ گسترده‌تری از انواع پرتوهای فرابنفش را دفع می‌کند، بهتر است. ۳۰ دقیقه پیش از بیرون رفتن، ضدآفتاب بزنید. از لب‌ها، گوش‌ها و گردن غافل نشوید. اگر قرار است شنا کنید یا تعریق داشته باشید، ضدآفتاب بیشتری مصرف کنید. سعی کنید بین ۱۰ صبح تا ۴ بعد‌ازظهر در معرض تابش مستیم نور خورشید نباشید. در این زمان، پرتوهای خورشید بیشترین انرژی را دارند.

۳. از متخصص پوست کمک بگیرید

ماهی ۱ بار یا بیشتر، پوست‌تان را به متخصص پوست نشان دهید. هرازگاهی همهٔ قسمت‌های پوست بدن را بررسی کنید و ببینید آیا تغییری یا توده‌ای مشاهده می‌کنید یا نه. می‌توانید از همسر یا دیگر اعضای خانواده‌تان بخواهید قسمت‌هایی از پوست‌تان که را که نمی‌بینید، بررسی کنند. اگر متوجه موردی غیرطبیعی شدید، به متخصص پوست مراجعه کنید.

۴. زیاد در برابر نور خورشید نباشید

قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید، نه‌تنها احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود پوست زودتر پیر یا چروک و لک‌دار شود. باید بدانید که بدن برای درمان سوختگی ناشی از نور خورشید گلبول‌های سفید را به‌ کار می‌گیرد. این کار باعث می‌شود توانایی بدن برای مقابله با میکروب‌های بیماری‌زا کاهش یابد.

۵. از کابین‌های برنزه‌ کردن دوری کنید

استفاده از کابین‌ها یا تخت‌های برنزه‌ کردن که در ایران بیشتر با نام «سولاریوم» شناخته می‌شوند، احتمال بروز سرطان پوست را افزایش می‌دهد. اگر پیش از ۳۵ سالگی این کار را انجام دهیم، احتمال ابتلا به ملانوما (شدیدترین نوع سرطان پوست) در ما ۶۰ درصد بیشتر می‌شود! حتی یک جلسه سولاریوم احتمال بروز ملانوما را تا ۲۰ درصد و بروز انواع دیگر سرطان پوست را تا ۶۵ درصد افزایش می‌دهد. اگر خیلی به برنزه‌ کردن تمام بدن علاقه دارید، کرم‌های برنزه گزینهٔ مناسب‌تری هستند. این کرم‌ها معمولا آسیبی به بدن نمی‌رسانند، اما فاقد ضدآفتاب هستند. پس مصرف ضدآفتاب را هم فراموش نکنید.

شما چطور نیازتان به نور خورشید را تأمین می‌کنید؟ آیا شما یا آشنایان‌تان دچار مشکلات پوستی ناشی از آفتاب‌سوختگی شده‌اید؟ چطور از خودتان در برابر نور آفتاب محافظت می‌کنید؟ چطور مطمئن می‌شوید که به‌‌اندازۀ کافی آفتاب دریافت می‌کنید؟


در ادامه بخوانید: آیا استفاده از ضدآفتاب طبیعی برای شما و کودکانتان خطرناک است؟

تودی بیمه

بیمه تربت حیدریه

بازدیدها: 4

ارسال نظر